Verloskundigenpraktijk Montferland Wehl Volg ons op Twitter
Zwanger, en nu? : Voeding, leefwijze, bloedonderzoeken

Vanaf het moment dat jij en je partner erover denken om een kindje te willen krijgen, is het al belangrijk je leefgewoonten aan te passen. Dit betreft de eetgewoonten van jullie beiden (denk aan het gebruik van foliumzuur en vitamine D voor de a.s. moeder), maar ook het rekening houden met medicijngebruik, schadelijke stoffen op het werk, roken, alcohol- en drugsgebruik.
Kijk op www.zwangerwijzer.nl en www.zwangernu.nl voor meer informatie.

Het voert hier te ver om een opsomming te maken van gezonde leefgewoonten tijdens de zwangerschap en bij borstvoeding. Daarom rijken we je na aanmelding o.a. een folder uit waarin deze informatie uitgebreid gegeven wordt.
Omdat wij het van belang vinden dat je hierover alvast voorlichting kunt vinden, kun je de volgende link gebruiken.

Zoals je ook in de folder kunt lezen zal er in het begin van de zwangerschap bij de zwangere bloed afgenomen worden. Het bloed wordt onderzocht op: onder andere de bloedgroep en de rhesus-factor, het ijzergehalte, bepaalde infectieziektes. Wij kiezen ervoor om iedere zwangere bij de bloedtest ook te testen op suikerziekte. Dit kan ook d.m.v. een urinetest maar deze is minder betrouwbaar.

Het bloedprikken gebeurt niet op de praktijk omdat de onderzoeksresultaten dan minder betrouwbaar zijn.
Bloedafname kan in het ziekenhuis gebeuren maar ook op het dichtstbijzijnde prikstation. Door deze zaken te onderzoeken kunnen we de moeder en haar baby beter begeleiden en zo nodig extra zorg verlenen.
Je bent als aanstaande ouder nooit verplicht onderzoeken te doen. Je mag ook kenbaar maken dat je bepaalde informatie niet wilt ontvangen. De verloskundige mag, indien er gegronde redenen zijn (bijvoorbeeld de zorg niet meer verantwoord kunnen leveren) , de zorg aan de zwangere en haar partner weigeren en haar naar een andere verloskundigenpraktijk verwijzen.

In de zwangerschap kunnen infecties de baby beschadigen. Daarom is het belangrijk hier rekening mee te houden. Eigenlijk al vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Bij de volgende link kun je hier meer over lezen.

Tijdens de zwangerschap en in de periode dat je borstvoeding geeft moet je ook oppassen met het slikken van medicijnenen. Bij de volgende link kun je daar meer over lezen.