Verloskundigenpraktijk Montferland Wehl Volg ons op Twitter
Onderzoeken : Onderzoeken bij zwangerschapscontroles

Door het doen van medische onderzoeken hopen wij een zwangerschap beter te kunnen begeleiden.
In de zwangerschap zijn er een aantal belangrijk:
  • De bloeddruk wordt gemeten. Als een zwangere een hoge bloeddruk heeft is dit gevaarlijk voor zowel de moeder als de baby en kan het ernstige complicaties veroorzaken.
  • Als de bloeddruk stijgt kijken we ook inde urine of er eiwitten in de urine zitten door een hoge bloeddruk kunnen de nieren, tijdelijk, aangedaan zijn en eiwitten verliezen als de bloeddruk na de geboorte zich weer hersteld dan verdwijnen deze eiwitten ook weer.
  • De groei van de baby wordt gecontroleerd, uitwendig door de baarmoeder op te meten en als het nodig is m.b.v. de echoscopie.
  • Bij alle controles wordt vanaf een week of 14/15 naar het hartje van de baby geluisterd. Bij de bevalling gebeurd dit ook.
  • Bloedonderzoeken worden gedaan:
    heeft een zwangere een laag ijzer dan kan dit nadelige gevolgen hebben voor de zwangerschap maar ook voor het kraambed. Als een zwangere een infectie ziekte heeft gehad of doormaakt kunnen we zowel de moeder als de baby beschermen. Ook de bloedgroep en de rhesus factor zijn belangrijk.
    Lees hier meer over in de folder of deze link, Op pagina 18 staat informatie over het bloedonderzoek. Uitgebreide informatie over 'bloedgroep en rhesus' staat in de volgende link.
  • soms, en helemaal bij de bevalling, moeten we een inwendig onderzoek doen dit noemen we een vaginaal touché: met de wijs-en middelvinger gaan we de vagina in en voelen naar de baarmoedermond. We willen dan weten of de baarmoedermond nog dichtzit (of juist aan het opengaan is) en hoe diep het hoofdje al is ingedaald.

Je bent als aanstaande ouder nooit verplicht onderzoeken te doen. Je mag ook kenbaar maken dat je bepaalde informatie niet wilt ontvangen. De verloskundige mag, indien er gegronde redenen zijn (bijvoorbeeld de zorg niet meer verantwoord kunnen leveren) , de zorg aan de zwangere en haar partner weigeren en haar naar een andere verloskundigen-praktijk verwijzen.